De zichtbaarheid van jou als fietser op de weg kan aanzienlijk worden verbeterd door een beter achterlicht of zelfs een remlicht aan te schaffen. Het is noodzakelijk dat je te allen tijde goed zichtbaar bent voor automobilisten en andere weggebruikers, maar vooral als de nacht valt. Vergeleken met een koplamp heeft een achterlicht veel minder verlichting. Achterlichten variëren meestal van tien tot veertig lumen in totale helderheid. Meestal is de helderheid groter voor de mountainbike, maar eigenlijk zouden achterlichten en remlichten ook voor fietsen beter moeten zijn.
Met sommige achterlichten kun je ze verbinden met je smartphone, terwijl andere een functie hebben die andere weggebruikers waarschuwt als je gaat remmen. Tot slot zijn er veel verschillende opties voor oplaadsystemen beschikbaar. Vraag jij je af wat het verschil van een remlicht is in vergelijking met een normale achterlamp? Of ben je op zoek naar een slimme achterlamp? In dit artikel vertellen wij je alles wat je moet weten over het beste remlicht fiets.
Wanneer wordt geadviseerd een remlicht op een fiets te bevestigen?
Zouden degenen die vaak fietsen baat hebben een remlicht? Remlichten kunnen een extra hulp zijn als je met hoge snelheid of bij weinig licht fietst. Mensen kunnen moeilijk de acties van andere fietsers voorspellen, wat leidt tot een aanzienlijk aantal ongelukken. Zullen ze scherpe bochten naar links en rechts maken, of plotseling tot stilstand komen? Als je een remlicht hebt, kunnen andere mensen vroegtijdig opmerken wat je gaat doen. Een remlicht gaat namelijk aan als je remt en licht op bij achteropkomend verkeer. Hierdoor weten andere weggebruikers een stuk beter wat je aan het doen bent, waardoor je veiliger deelneemt aan het verkeer.
De technische mogelijkheden van remlichten
De reikwijdte van wat technisch mogelijk is wordt steeds groter, ook op het gebied van verlichting. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een slim achterlicht met radar als je kiest voor een remlicht. Je kunt deze gewoon los aanschaffen en zelf op de fiets monteren. Een remlicht op de fiets is vergelijkbaar met het remlicht van een auto. Het achterlicht van de fiets geeft in dit geval een duidelijk signaal wanneer de rijder op de rem trapt. Dit maakt het rijden in het verkeer veiliger.
Geïntegreerde remlichten
E-bikes zijn niet verplicht om remlichten te hebben, maar steeds meer fabrikanten kiezen ervoor om ze als standaard uitrusting op te nemen. Zo zijn er verschillende nieuwe achterlichten ontworpen met verblindende LED remlichten die geïntegreerd zijn in het ontwerp. Een groot deel van de nieuwe elektrische fietsen is hierdoor uitgerust met een remlicht. Remlichten worden verdere door steeds meer populaire merken overgenomen, zoals Cowboy en Kalkhoff. Bovendien worden volgend jaar standaard remlichten geïnstalleerd op Batavus voertuigen.
Spanninga, een maker van fietslampen, speelt slim in op de trend door voor de fietsindustrie de Flexio te ontwikkelen, die speciaal is ontworpen voor gebruik op elektrische fietsen. Dit achterlicht ontleent zijn ontwerp aan autoverlichting en functioneert bovendien als remlicht.
Aandachtspunten bij het kopen van een remlicht fiets
Wanneer je een remlicht voor een fiets gaat kopen, zijn er verschillende aandachtspunten waar je op moet letten. Welke punten dit precies zijn, lees je hieronder.
Kies voor de juiste lichtbundel
Fietslampen hebben twee doelen: ten eerste verlichten ze het wegdek voor de fietser en ten tweede maken ze de fietser beter zichtbaar voor automobilisten en voetgangers. Als de gebruiker van plan is te fietsen in een gebied waar niet veel straatverlichting is, is het belangrijk om lampen of een fietshelm met verlichting te kiezen die een aanzienlijke hoeveelheid licht uitstralen. Wie het grootste deel van zijn fietsen in de stedelijke omgeving doet, hoeft hier minder op te letten. De intensiteit van de lichtbundel kan worden gekwantificeerd in termen van lux, de standaardmaat voor het meten van verlichtingssterkte. In de stad zijn koplampen die 10 tot 15 lux produceren voldoende. Kies een lamp met een lux waarde van minstens 25 tot 30 voor reizen door minder goed verlichte paden.
Let op de bron
Er zijn veel verschillende soorten lichtbronnen. Elke rijder moet individueel bepalen welke gadgets en accessoires voor hem het beste werken betreffende licht. Omdat er geen batterij voor nodig is, is de naafdynamo op de fiets milieuvriendelijker. Deze bevindt zich in het voorwiel van de fiets en wekt stroom op. De rijsnelheid heeft echter wel invloed op de kwaliteit van de lichtbundel. De bekende naafdynamo is de nakomer van de traditionele dynamo en functioneert vrijwel identiek aan zijn voorganger, het enige verschil is dat hij in het voorwiel is gemonteerd in plaats van achteraan. Sommige lichten, zoals die met een naafdynamo, blijven ook schijnen als het voertuig voor een rood licht stilstaat. Lichten die gevoed worden door batterijen zijn een andere optie. Het licht blijft schijnen, ook als de basis niet beweegt. Het enige dat plotseling niet meer kan werken is de batterij, wat niet erg milieuvriendelijk is. Er zijn ook lampjes die oplaadbaar zijn via een USB-poort, maar de accu is typisch wat de stroom levert voor de verlichting op een elektrische fiets.
Kies als het kan voor geïntegreerde verlichting
Niet alleen de helderheid van de lichtbundel en de verlichting zelf is cruciaal, maar ook hoe de remlichten aan het voertuig zijn bevestigd. De fiets zou vaste remlichten moeten hebben die er stevig aan bevestigd zijn. Op deze manier voorkom je dat het remlicht gestolen wordt of dat het remlicht er tijdens het fietsen af zou kunnen vallen.
Losse remlichten
Je zou ook nog kunnen wegen om losse remlichten te dragen. Wat betreft de beperkingen die gelden voor losse lampjes, is de vraag of ze wel of niet gedragen mogen worden. Het zit zo: je mag losse lampjes die wit of geel licht uitstralen aan de voorkant van het voertuig bevestigen, maar de lampjes die aan de achterkant van het voertuig zijn bevestigd moeten rood licht geven. De enige plaats waar de losse lampjes mogen zitten is op het bovenlichaam. Ze mogen niet op het hoofd, de armen of de benen. Zorg ervoor dat de verlichting goed zichtbaar is door ze aan kleding of een tas te bevestigen en ervoor te zorgen dat ze zichtbaar is. Er mag verder niets voor of over de lichten bungelen en ze moeten zowel naar voren als naar achteren in een rechte lijn stralen.
De beste remlichten voor de fiets
Nu je weet wat het nut precies is van een remlicht en wat zoal de mogelijkheden zijn, is het tijd om de beste remlichten op een rijtje te zetten.
1. Sport2x Q5 Achterlamp
Het Sport2x Q5 achterlicht is een van de meest geavanceerde en functionele opties die beschikbaar zijn binnen de Sport2x line-up van achterlichten. Dit slimme achterlicht is uitgerust met een remlicht en een voertuigidentificatie functie. De 100 lumen van deze lamp maken hem uitzonderlijk goed zichtbaar in omgevingen met zowel veel als weinig straatverlichting. Zo kunnen bestuurders je altijd gemakkelijk op de weg zien en ga je zelf veilig over straat. Omdat hij wordt geleverd met verschillende klemmen, kan deze lamp niet alleen aan je zadel maar ook aan de zadelpen van je fiets worden bevestigd.
2. Bryton Garda R300
Op nummer 2 staat de Gardia R300. Dit remlicht is een achterlicht dat niet alleen meerdere doelen dient die gunstig zijn voor jou als fietser, maar ook dient om andere mensen te waarschuwen die mogelijk gebruik maken van de weg. De radar die erin zit kan tegenliggers detecteren tot een afstand van 150 meter, op welk moment het waarschuwingslicht aangaat om de bestuurder te informeren. Bovendien verschijnt er een melding op het scherm van je fietscomputer dat er verkeer van achter je nadert. Ervan uitgaande natuurlijk dat je je fietscomputer al hebt aangesloten, heb je de mogelijkheid om dit signaal in te stellen als kennisgeving of met geluid. De Gardia R300 heeft een batterij die kan worden opgeladen door middel van een USB-C kabel. Volgens de beschrijving zou een volledig opgeladen batterij ongeveer een looptijd van 12 uur moeten hebben met het licht continu aan. Volgens Bryton kan de batterij het ongeveer 17 uur uithouden bij gebruik in de dagstand. In het geval dat de batterij leeg begint te raken, wordt het licht geleidelijk gedimd, zodat het zo lang mogelijk aan kan blijven.
In het radarsysteem is een G-sensor opgenomen die snelheidsveranderingen kan waarnemen. Als gevolg daarvan dient deze verlichting ook als achterlicht en gaat het branden als het voertuig remt of abrupt tot stilstand komt. Voor de bevestiging van het fietsradar remlicht wordt een alles-in-één montageapparaat gebruikt. Met rubberen banden wordt een houder aan de zadelpen bevestigd en de radar kan snel op die houder worden vastgeklikt. Door de manier van bevestigen kan hij gemakkelijk op verschillende zadelpennen en fietsen worden gemonteerd.
Aanbieding
De beste slim achterlicht racefiets verlichting regelt zichzelf door te reageren op donker en licht in de omgeving. Zo weet je zeker dat je gezien wordt en hoef je niet bang te zijn om te vergeten je fietsverlichting aan te zetten!Bekijk in de shop
Bij het online kopen van een Garmin fietsverlichting is betrouwbaarheid, snelheid en uiteraard een goede prijs belangrijk.Vergelijk de prijzen van onze favoriete shops die snel en vaak gratis leveren en ze meestal ook echt op voorraad hebben:
Wettelijke eisen fietsverlichting
Alle officiële regels hebben we voor je makkelijk op een rij gezet.- Fietsverlichting is verplicht tussen zonsondergang en zonsopgang
- Fietsverlichting is verplicht tussen zonsondergang en zonsopgang
- Je telefoon continu gebruiken als voorlamp wordt in de praktijk vaak toegestaan door de politie
- Fietsverlichting is ook verplicht bij slecht zicht buiten die tijden
- Je voorlamp moet wit of geel van kleur zijn. Dit doen steeds meer mensen fout. Het achterlicht moet rood zijn
- Fietsverlichting moet altijd goed zichtbaar zijn. (Dus niet achter een mandje of tas)
- Je mag maximaal 1 voorlamp en 1 achterlamp. Geen andere lampen zij toegestaan
- Heb je een aanhangertje of fietskar? Ook die moet dan een lampje achterop krijgen
- Je fietsverlichting mag andere weggebruikers niet hinderen
- Je fietsverlichting hoeft niet te branden als je stilstaat, maar het mag wel en doordat het extra veilig is adviseren we het wel
- In ons land vallen de regels dus best mee. In Duitsland hebben ze wel een strengere norm voor fietsverlichting, het StVZO-keurmerk. Steeds meer fabrikanten hebben 1 of meerdere lampen die aan die Duitse normen voor fietsverlichting voldoen, zie onder
- Naast fietsverlichting moet je ook reflectoren hebben op je pedalen (oranje), wielen of randen van je band (wit) en achterop (rood)
Meer technische info
De technische eisen voor lampjes op de fiets worden gegeven door stvzo. De meeste profs gebruiken natuurlijk geen fietsverlichting maar sommige lange wedstrijden, vooral bij mtb wel. Dus het is soms goed naar de 'kenners' te kijken. Een CE keurmerk is er wel maar bijvoorbeeld de UCI schrijft geen voorwaarden voor over de kwaliteit van de fietsverlichting. Gebruik goede onderdelen van b.v. www.garmin.com/nl en bekijk meer technische info van fabrikanten van goede materialen voor op de fiets (zie Wikipedia en de keurmerken voor materialen van de overheid. Bekijk de fietsverlichting prijs