Een e-bike is een fijn en goedkoop vervoermiddel in vergelijking met een auto. Als je lichamelijk in staat bent om vrijwel alle ritten per fiets af te leggen kan dat veel geld aan brandstof besparen. Maar met de aanschaf van een e-bike is veel geld gemoeid, en de meeste mensen moeten daar een poosje voor sparen. Het is natuurlijk een optie om voor een lager bedrag een gebruikte e-bike te kopen. Besef, dat daar flink wat geld mee kan worden bespaard, maar dat er ook de nodige risico’s aan kleven.
Kwetsbare onderdelen van een e-bike
Het is bekend dat de accu van de e-bike een onderdeel is dat na een aantal jaren versleten is. Dat kan komen doordat de e-bike veel is gebruikt, maar ook als een e-bike heel weinig is gebruikt kan de accu achteruit gaan. De ketting en de tandwielen zijn ook onderdelen die bij een e-bike snel slijten. Dat komt door de elektrische ondersteuning. Als je op een gewone fiets rijdt merk je het meteen als die zwaar begint te trappen en dat er smeerolie nodig is. Een e-bike camoufleert dat, waardoor de ketting en de tandwielen extra snel kunnen slijten.
De bedrading van een e-bike is ook een onderdeel dat kapot kan gaan. Het effect is, dat de e-bike het soms wel en soms niet goed doet. Dit is dus een mankement waar je tijdens een testrit niets van hoeft te merken. Net zoals een andere accu en een nieuwe ketting met tandwielen is ook het vervangen van de bedrading een zeer kostbare reparatie. Zorg er dus voor dat je die onderdelen goed hebt laten controleren bij een erkende fietsenmaker. Je kunt met de verkoper van de fiets afspreken dat je de kosten van dat onderzoek samen deelt.
Hoe oud mag een gebruikte e-bike zijn?
De e-bike wordt al vele jaren geproduceerd en je kunt dus best een model van meer dan 5 jaar oud kopen. Dat is echter niet zo verstandig. De oudere modellen e-bikes zijn niet voorzien van de nieuwste technieken. Ze zullen minder comfortabel rijden dan de nieuwere modellen. Ook is er bij die oudere modellen een groter risico op slijtage van de accu. Dat kan een groot probleem worden, want niet alle oudere accu’s zijn nog verkrijgbaar. Je kunt oude accu’s soms ook laten reviseren. Er worden dan nieuwe oplaadbare cellen in gezet.
Ook gebruikte e-bikes van jonger dan 5 jaar kunnen vrij snel problemen geven. Dat hangt af van het merk fiets en van de wijze waarop de eerste eigenaar ermee is omgegaan. Als je van mening bent dat je liever een tweedehands e-bike dan een nieuwe wilt aanschaffen is het advies om een e-bike van hooguit 3 jaar aan te schaffen, en liefst nog jonger. Bij dergelijke fietsen is de kans dat je daar nog een aantal jaren probleemloos op kunt rijden het grootst. Deze fietsen zijn technisch bovendien zo nieuw, dat ze erg comfortabel zijn om op te rijden.
Is een gebruikte e-bike goedkoper dan een nieuwe?
Je hebt al gezien dat er aan het kopen van een gebruikte e-bike risico’s zitten. Dat zijn ook financiële risico’s. Je kunt er bij een nieuwe e-bike van uitgaan dat een budgetmodel circa € 1500 kost en een luxe model meer dan € 3000. Een veel gevraagde verkoopprijs van € 700 tot € 850 voor zo’n luxe model lijkt dan aantrekkelijk. Dit is echter alleen het geval als de fiets in een goede conditie is. Als er binnen 1 á 2 jaar een nieuwe accu of reparatie nodig is kost dat tussen € 400 en € 600, en dan was je gebruikte e-bike een miskoop.
Werkwijze bij een gebruikte fiets kopen
Je kunt zelf veel doen om te voorkomen dat je snel na de aanschaf kosten krijgt aan je gebruikte e-bike dankzij een paar tips. Check ten eerste de verkoopprijs van het model dat je wilt aanschaffen. Controleer daarna de leeftijd van de gebruikte e-bike. Als derde is er informatie over de accu nodig. Laat die doormeten door een fietsenmaker en vraag de historie op. Een e-bike van een merk waarvan de accu niet kan worden doorgemeten kun je sowieso beter niet kopen. Als een gebruikte e-bike van 3 jaar nog de eerste accu heeft is de gebruikte e-bike minder waard, omdat er dan een redelijke kans is dat die accu binnen 2 jaar moet worden vervangen.
Naast de accu zijn ook het display en de motor onderdelen die tamelijk kwetsbaar zijn. Als het display beschadigd is of als er vocht in zit is er een grote kans op oxidatie, en het snel ontstaan van defecten. De motor kun je het beste checken door deze te testen. Kijk of de e-bike in elke stand voldoende ondersteuning biedt. Als dat niet het geval is, is het beter om de gebruikte e-bike te laten staan en op zoek te gaan naar een andere. Reparaties aan de motor en het display zijn kostbaar en kunnen oplopen tot honderden euro’s.
Proefrit
De beste manier om te testen of een gebruikte e-bike het goed doet is door middel van een proefrit. Maak een afspraak met de vorige eigenaar om de e-bike een aantal uren mee te nemen en rijd een flink aantal kilometers. Een tochtje van een paar honderd meter door de wijk is echt niet voldoende om te checken of de gebruikte e-bike het nog wel goed doet. Maak bij voorkeur een tocht van 20 of 30 kilometer over diverse soorten terrein. Bij dergelijke afstanden krijg je ook een goede indruk van de capaciteit van de accu.
Overige onderdelen van de gebruikte e-bike controleren
Controle van de accu en de elektrische ondersteuning zijn bij een gebruikte e-bike kopen het belangrijkst, maar je moet ook de andere onderdelen meenemen in je beoordeling. Kijk bijvoorbeeld of de remmen goed functioneren, of de verlichting correct werkt en of de banden niet te ver versleten zijn. De spaken moeten intact zijn en goed op spanning staan. Check het zadel op beschadigingen en controleer of het slot werkt. Heel belangrijk is ook dat de versnellingen goed werken, en dat het stuur verstelbaar is. Tenslotte moet de kwaliteit van de standaard voldoende zijn om te voorkomen dat de e-bike omvalt.
Wees alert op een gestolen e-bike
Helaas zijn er veel gestolen e-bikes in omloop. Je wilt natuurlijk niet dat jij een gebruikte e-bike koopt die gestolen blijkt te zijn. Je kunt dat vrij gemakkelijk controleren. Aangeraden wordt om de e-bike niet te kopen als de verkoper niet in staat is om het aankoopbewijs te laten zien, en als hij geen reservesleutels heeft. Daarnaast kun je checken of er rondom het slot krassen op het frame zitten door het forceren van het slot.
Waar koop je een gebruikte e-bike?
Je kunt een gebruikte e-bike kopen bij een particulier en bij een fietsenwinkel. Als je een gebruikte e-bike bij een particulier koopt ben je helemaal op jezelf aangewezen. Alleen als de verkoper wil meewerken aan alle checks, en dus akkoord is dat je de accu en de fiets laat doormeten, is dat een optie. Bij een fietsenwinkel mag je ervan uitgaan dat die checks zijn gedaan. Bij de aankoop van een gebruikte e-bike bij een erkende fietsenwinkel of een fietsenmaker heb je bovendien recht op garantie. Daarmee kunnen onverwachte mankementen onder vallen.
Checklist voor het kopen van een gebruikte e-bike
Je hebt gezien dat er best risico’s zitten aan de aankoop van een gebruikte e-bike. Als je echter goed oplet is het mogelijk om een gebruikte e-bike te kopen waar je nog een groot aantal jaren plezier van kunt hebben. Bij wijze van handvat kun je gebruik maken van deze checklist.
Kies voor een A-merk
In e-bikes van een A-merk worden onderdelen gebruikt die van een betere kwaliteit zijn dan in e-bikes van B-merken. Kies daarom altijd voor een gebruikte e-bike van een gerenommeerd merk, zoals Gazelle, Koga of Batavus. Goede onderdelen zijn extra belangrijk bij een gebruikte e-bike, omdat zo’n fiets al een aantal kilometers achter de rug hebben als jij heb aanschaft.
Bouwjaar
Naarmate een gebruikte e-bike ouder is, is de kans groter dat er snel problemen ontstaan met de accu en met de techniek. Oudere gebruikte e-bikes zijn daarnaast wat minder comfortabel dan nieuwere modellen. Kies daarom bij voorkeur voor een gebruikte e-bike van 2 á 3 jaar oud, die niet meer dan 5000 tot 8000 kilometer heeft gereden.
Check de staat van de e-bike
Door de e-bike goed te bekijken kun je al veel conclusies trekken over de kwaliteit. Als het frame van de fiets kleine roestplekjes heeft is dat een signaal dat de fiets vaak buiten heeft gestaan. Vocht in het display is ook geen goed teken. Als de ketting droog is, is sprake van veel slijtage en een grotere kans op technische defecten.
Check de accu
Laat altijd de conditie van de accu doormeten door een erkende fietsenmaker. Bij een accu in slechte staat kun je prijsonderhandelingen aangaan.
Maak een proefrit
Een proefrit is altijd doorslaggevend bij de aankoop van een gebruikte e-bike.
Externe bronnen:
Kies de beste voor jezelf met een leuke gratis proefrit ►