Ken jij de elektrische fietsen van VanMoof al? VanMoof is in 2009 door twee broers opgericht. Deze broers zijn Ties en Taco Carlier. Het doel van de broers was om de meest ideale stadsfiets te ontwerpen. Deze fiets moet stijlvoller zijn, sneller rijden, slimmer zijn en natuurlijk de berijder eenvoudig van A naar B brengen. In Europa is VanMoof een van de snelst groeiende bedrijven geworden, waardoor je VanMoof terugziet in steden zoals Amsterdam, New York, Parijs, Berlijn, Londen, San Francisco, Tokyo en Seattle. Maar wat maakt VanMoof nu zo bijzonder? En wat is VanMoof nu precies? Dat lees je in dit artikel.
Ontwikkelingen rondom vanMoof
Zoals je wellicht weet gebeurt er veel rondom dit merk. Er zijn gewoon een hoop ontwikkelingen rondom vanMoof zoals je leest op NOS etc. Eerst failliet, dan weer een doorstart en ontevreden gebruikers met veel technische problemen met hun vanMoof. Dus let op en controleer eerst het nieuws rondom vanMoof voordat je hun fiets koopt.
De stadsfietsen van VanMoof
VanMoof ontwikkelt elektrische stadsfietsen. De filosofie van VanMoof is om een fiets te ontwerpen die erg ‘kaal’ is. De reden achter het kale ontwerp is dat ze een fiets wilden maken die eigenlijk niet kapot kon gaan. De fiets bestaat uit zo min mogelijk onderdelen en heeft een simpele uitstraling. Je herkent een VanMoof fiets voornamelijk aan de dikke bovenbuis. De fietsen zijn inmiddels net zo herkenbaar als bijvoorbeeld een goede racefiets. In het frame van de fiets zitten alle onderdelen netjes weggewerkt, zoals de fietslampjes. VanMoof richt zich voornamelijk op de markt in het buitenland, maar in Nederland zijn VanMoof fietsen ook te koop.
Een grote groei
Na de oprichting in 2009 heeft VanMoof een grote groei doorgemaakt. Deze groei was helaas niet ongeschonden. Zo waren er verschillende problemen met de levering en zijn er ook slechte batches gemaakt met fietsen die snel kapot gingen (dit heb je vast weleens vernomen van iemand in het wieler café). Met name bij de modellen S3 en X3 waren er problemen. Men moest hierdoor vaak wat langer wachten voordat ze van hun nieuwe elektrische fiets gebruik konden maken. Het bedrijf liep hierdoor schade aan de reputatie op. Deze reputatieschade is onder andere ontstaan door de snelle opschaling van het bedrijf.
Gelukkig zijn deze problemen inmiddels opgelost met de nieuwe modellen van VanMoof, namelijk de S5 en de A5. Deze serie zou voor de oplossing moeten zorgen. Met deze serie is het bedrijf praktisch opnieuw begonnen als je terugkijkt naar de vorige editie. Zo zit de fiets in de 5-serie anders in elkaar en is het complete systeem opnieuw ontworpen. Hierdoor zijn de nieuwe fietsen makkelijker te gebruiken en kunnen de fietsen ook sneller gerepareerd worden. Ook in de productie van de fietsen kan er minder snel iets fout gaan, waardoor de kans op slechte batches kleiner is. Dit is dan ook de reden dat de serie S5 en A5 heet en niet S4 of A4, deze 4-serie is als het ware overgeslagen. De trapondersteuning is vergelijkbaar met een goede Speed Pedelec.
De levering
Als je voorheen een VanMoof bestelde was er een kans aanwezig dat je lang moest wachten op jouw nieuwe aanwinst. Met de nieuwe serie wil VanMoof daar verandering in brengen. Zo worden de nieuwe fietsen voortaan in batches geleverd. De wachttijden worden hierdoor een stuk korter, waardoor het aantal ontevreden klanten tegengegaan moet worden. De eerste batch van de 5-serie werd al een poos geleden geleverd.
De modellen van VanMoof
In de loop van de jaren heeft VanMoof verschillende modellen ontworpen. Welke dit precies zijn, lees je hieronder.
VanMoof 2-serie
De VanMoof 2-serie bestaat uit de S2 en de X2. Beide elektrische fietsen zijn voorzien van verschillende slimme opties. Zo zit er bijvoorbeeld in de fiets een alarm verwerkt en een Smart Lock die je met je telefoon en een GPS tracker kunt openen. Wordt je fiets gestolen? Dan zal VanMoof een team sturen om jouw fiets weer op te sporen. Daarnaast kun je ook zelf eenvoudig naar jouw gestolen fiets mee zoeken.
Je opent het slot van de fiets door een code die je op de fiets zelf invoert. Je kunt de fiets dus ook openmaken als je geen telefoon bij je hebt. Het opvallende aan de 2-serie is dat de motor in het voorwiel verwerkt zit. Andere e-bike merken verwerken de motor vaak in het midden van de fiets.
VanMoof 3-serie
Na de 2-serie is er de 3-serie ontworpen. De VanMoof S3 en X3 waren de eerste stadsfietsen in de serie. Deze fietsen hebben een simpel ontwerp met een kenmerkende dikke bovenbuis. De verlichting van de fiets is in het frame verwerkt en werkt op zonnecellen. De modellen zijn verkrijgbaar in het zilver en in het zwart. Bij de fietsen zijn er verschillende mogelijkheden en opties waar je uit kunt kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een verstelbaar stuur, versnellingen, een extra handrem, een speciale black box, een achterdrager, een voordrager of bijvoorbeeld een mand voor bij het stuur. Hierdoor kun jij jouw VanMoof ontwerpen en aankleden zoals jij dat wil.
VanMoof 5-serie
De VanMoof 3-serie is niet geheel zonder problemen op de markt gebracht. Zo gingen de ingebouwde lampjes die op zonne-energie werkten bijvoorbeeld niet erg lang mee. De VanMoof 5-serie moes hiervoor de oplossing zijn. De 5-serie van VanMoof bestaat uit de modellen S5 en A5. Deze fietsen hebben een ander systeem vergeleken met de fietsen uit de 3-serie en ook de diameter is anders dan de voorgaande edities. De S5 en A5 hebben een stillere motor, kunnen langere afstanden afleggen met de accu, zijn voorzien van een betere boost en zijn daarnaast ook voorzien van de nieuwste VanMoof antidiefstal technologie.
Een toegankelijke en gebruiksvriendelijke e-bike
De fietsen in de 5-serie zijn ontworpen met een ander frame dan de fietsen in de 3-serie. Zo is de S5 een vernieuwde versie van het bekende rechte frame van VanMoof en heeft de S5 wielen die wat kleiner zijn. Het frame lijkt qua design nog het meest op een Stromer e-bike. Bij het A5 model is het frame schuin ontworpen, waardoor het makkelijker moet zijn om op de fiets te kunnen stappen en af te kunnen stappen, wat de toegankelijkheid verhoogt. Je kunt het vergelijken met een e-bike van Trek.
Het display van de VanMoof elektrische fietsen zat eerst op de stang verwerkt maar is bij de 5-serie door een Halo Ring Interface vervangen. Dit display is bevestigt op het stuur en laat de snelheid zien, het accuniveau en de connectiviteit. Door het display bij de nieuwe modellen op het stuur te bevestigen zou het fietsen veiliger moeten worden omdat de gebruiker van de fiets tijdens het fietsen niet helemaal naar beneden hoeft te kijken.
Naast het verbeterde display zijn er nog meer mogelijkheden waar je bij een VanMoof elektrische fiets gebruik van kunt maken. Zo kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van de VanMoof-app. Als er iets kapot is aan de fiets wordt dit in de app weergegeven, waardoor jij precies weet wat er gerepareerd moet worden. Verder is in de 5-serie ook een USB-C oplaadpoort toegevoegd aan de voorkant van het stuur. Hierdoor kun je onderweg je telefoon opladen terwijl deze in je telefoonhoesje zit. Er is daarnaast ook voldoende ruimte op het stuur om een telefoonhouder te plaatsen. Hierdoor kun je de app gebruiken als een soort dashboard.
De oprichters van VanMoof
Nu je weet welke modellen er zijn en wat de verbeteringen zijn aan de nieuwe modellen, vraag je je misschien ook wel af wie de oprichters van VanMoof precies zijn en waarom ze een nieuwe soort e-bike ontworpen hebben. Ties en Taco Carlier zijn de oprichters van het hippe fietsmerk en staan inmiddels in de Quote 500. De broers hebben 108 miljoen op weten te halen toen ze op de koffie waren bij investeerders voor het ontwerpen van de nieuwe modellen. De waarde van VanMoof is inmiddels 400 miljoen. Het gedeelde vermogen van de broers is hierbij zo’n 140 miljoen.
Met de investeringen die de broers op hebben weten te halen willen zij hun elektrische fiets merk uitbreiden op de internationale markt en willen zij ook de service verbeteren. Voornamelijk de service kan volgens veel klanten beter, aangezien de lange wachttijden en vele reparaties niet erg gewild zijn. Toen de broer net begonnen lang geleden hoefden zij zich hier nog geen zorgen over te maken. Inmiddels lees je her er en der niet altijd positieve berichten zoals hier in het FD.
Niet veel kennis van de fietssector
Toen de broers begonnen met het ontwikkelen van een nieuwe soort stadsfiets hadden ze nog niet veel kennis van de fietssector. Ties en Taco Carlier hadden wel een achtergrond in techniek en design. Zo is Ties ingenieur autotechniek en ging Taco industrieel ontwerpen studeren. Het lag niet erg voor de hand dat de broers samen zouden werken als ondernemers, aangezien beide broers erg verschillend zijn. Toch zijn ze uiteindelijk wel de samenwerking aangegaan, met VanMoof als gevolg.
Niet het eerste bedrijf
Naast VanMoof hadden de broers ook nog een ander bedrijf. Zo hebben ze in 2002 de Dutchband bedacht een bedrijf dat ook vandaag de dag nog steeds polsbandjes produceert voor evenementen. Met Dutchband hebben de broers een polsbandje ontwikkeld die niet van een hinderlijke metalen sluiting zijn voorzien, wat in die tijd nog wel gebruikelijk was. Ze hebben later ook nog automaten ontwikkeld waarmee bezoekers van festivals muntjes kunnen pinnen waarmee ze drankjes konden kopen.
Externe bronnen: