Een veel voorkomende gedachte die door de hoofden kruipt van degenen die al enige tijd op een elektrische fiets rijden is of het niet mogelijk is om de fiets iets sneller te laten gaan. Het duurt niet lang om te wennen aan de standaard snelheden, die variëren van 25 tot 28 kilometer per uur, waardoor een hogere snelheid heel aantrekkelijk lijkt. Je vraagt je dan af wat precies de mogelijkheden zijn voor het opvoeren van een elektrische fiets. In dit artikel vertellen wij je alles wat je moet weten over een elektrische fiets opvoeren, inclusief de voordelen, nadelen en de regelgeving.
Snelheidsbegrenzer voor elektrische fietsen
In feite hebben alle soorten elektrische fietsen hun limieten. Dit geeft aan dat de fiets eigenlijk snelheden aan kan tot ongeveer 20 of 25 km per uur. Om ervoor te zorgen dat de fiets de maximaal toegestane snelheid op de wegen in Nederland niet overschrijdt, is er een begrenzer. Een fiets wordt beschouwd als een speed pedelec als hij met een snelheid van meer dan 25 kilometer per uur rijdt en moet dan ook daarvoor verzekerd zijn. Daarnaast moet je een helm gaan opzetten wanneer je op een speed pedelec rijdt.
Onbeperkte snelheden
Een snelheidsbegrenzer behoort doorgaans tot de standaarduitrusting van elektrische fietsen. Daarom zal de begrenzer van je elektrische fiets moeten worden aangepast om de topsnelheid te kunnen verhogen. Dit is geen taak die handwerk vereist, maar wordt uitgevoerd met behulp van een chip of een kastje. Je steekt de speciale chip in de bedrading die zich bevindt tussen de motor en het display en in de snelheidssensor. De chip zorgt ervoor die “extra punch” waarmee de snelheidsbegrenzer wordt verwijderd, waardoor je harder kunt fietsen.
Niet met het blote oog waarneembaar
De opvoer chip wordt discreet weggewerkt in de fiets. Niemand ziet hierdoor achteraf dat jouw elektrische fiets is opgevoerd. Je kunt de snelheid van je elektrische fiets op deze manier verhogen zonder dat iemand het merkt. Je bent in staat om de maximale snelheid van de chip aan te passen, mits deze goed gemonteerd is. Deze kan oplopen tot wel 50 km per uur. Als je je elektrische fiets door iemand anders laat gebruiken, ben je verplicht dat wel vooraf aan te geven. Als je je accu niet opgeladen houdt, kan het opvoeren van je elektrische fiets daarnaast een ware kwelling worden.
De gevolgen van het opvoeren van je elektrische fiets
Aan het opvoeren van je elektrische fiets of omgebouwde elektrische fiets zitten enkele gevolgen verbonden. De snelheid die je bereikt zal ruim boven de 25 kilometer per uur uitkomen en het kan zelfs oplopen tot 45 kilometer per uur. Als je veilig wilt blijven tijdens het rijden op je opgevoerde elektrische fiets, moet je altijd een helm dragen. Het is daarnaast tegen de wet om met een op enigerlei wijze aangepaste e-bike op de openbare weg te rijden. Als je dat doet, loop je het risico een boete te krijgen en word je niet gedekt door een WA-verzekering. Je moet dan dus zelf betalen voor schade die je veroorzaakt. Daarom is het sterk aan te raden aan om, zodra je je elektrische fiets hebt afgesteld, er enkel mee te rijden op wegen die niet toegankelijk zijn voor het publiek.
Het afstellen van een e-bike verandert de constructie
Je bent welkom om aanpassingen aan je elektrische fiets te doen, maar je mag dan dus er niet meer mee op de openbare weg rijden. Als een elektrische fiets wordt aangepast om een topsnelheid van meer dan 25 kilometer per uur te hebben, voldoet hij niet meer aan de normen die nodig zijn om gelegaliseerd te worden voor gebruik op de openbare weg. Het maakt geen verschil of je snel of langzaam fietst. Bij een elektrische fiets moet de trapondersteuning worden uitgeschakeld als het voertuig een snelheid van 25 kilometer per uur bereikt. Door dit te veranderen wordt de algehele constructie van de fiets gewijzigd.
De opgevoerde e-bike als speed pedelec gebruiken
De RDW moet zijn goedkeuring geven voor het gebruik van een elektrische fiets op de openbare weg voordat hij trapondersteuning mag geven bij snelheden van meer dan 25 kilometer per uur. Zodra dat geregeld is, kan de fiets gebruikt worden als speed pedelec. Andere voorschriften zijn van kracht vanwege het verhoogde risico dat de hogere snelheid met zich meebrengt. Vanaf dat moment zijn een kenteken, een WA-verzekering, een speciale fietshelm en een zijspiegel verplicht. Bovendien is de fiets niet meer toegestaan op gewone fietspaden. De speed pedelec is een optie voor fietsers die hun maximale fietssnelheid willen verhogen. Deze fiets wordt geleverd met onderdelen die hogere snelheden aankunnen, zoals onder andere een krachtigere motor en goede schijfremmen.
Elektrische fietsen gebouwd voor snelheid versus aangepaste elektrische fietsen
Er zijn fietsen die harder kunnen dan 25 km per uur. Maar dit verwijst doorgaans naar een ander soort fiets. Als je een gewone fiets vergelijkt met een speed pedelec, zul je vrijwel onmiddellijk een aantal belangrijke verschillen opmerken. Zo heeft een speed pedelec aangepaste remmen en bredere en meer gespecialiseerde banden. Daarom zijn een opgevoerde elektrische fiets en een speed pedelec in directe zin niet hetzelfde.
De nadelen van het opvoeren van je elektrische fiets
Naast eerder genoemde gevolgen zijn er ook nog wat nadelen verbonden aan het opvoeren van je elektrische fiets. Welke nadelen dit zijn, lees je hieronder.
Standaard elektrische fietsen zijn niet ontworpen om met hoge snelheden te rijden
De overgrote meerderheid van de elektrische fietsen is niet ontworpen om met te hoge snelheden te rijden. Hierdoor kan hard fietsen gevaarlijk zijn. De indeling van veel verschillende typen elektrische fietsen is niet ideaal geschikt om met hoge snelheden door bochten te vliegen. Het frame is niet zo sterk als het zou moeten zijn en de rechtopstaande fietshouding oefent onvoldoende druk uit op het voorwiel, naast andere zaken. Een direct gevolg hiervan is dat je sneller afdaalt dan op bijvoorbeeld een racefiets of een speed pedelec. Bovendien is het met remsystemen als V-brakes en rollerbrakes moeilijk om een fiets met hoge snelheid in korte tijd tot stilstand en veiligheid te kunnen brengen. Dit vormt een risico in omstandigheden waarin onmiddellijk remmen vereist is.
Nadelige gevolgen voor je fietsverzekering
Fietsen terwijl je een aangepaste elektrische fiets gebruikt kan gevolgen hebben voor de kosten van je fietsverzekering. Als je bijvoorbeeld een ongeluk zou krijgen terwijl je met een hogere snelheid fietst, kan de fiets meer schade oplopen. Controleer de voorwaarden van je eigen verzekering.
Gevolgen voor je wettelijke aansprakelijkheidsverzekering
Stel dat je letsel veroorzaakt bij iemand anders. Het is mogelijk dat je aansprakelijkheidsverzekering wordt aangetast als het ongeval geheel of gedeeltelijk is veroorzaakt door de te hoge snelheid waarmee je fiets reed op het moment van de botsing. Als de schade niet door de polis wordt gedekt, zul je die uit eigen zak moeten betalen. Als er verwondingen zijn, kan dat bedrag gemakkelijk oplopen tot een veel groter bedrag.
Grotere percentages van slijtages
Wanneer de fiets wordt gebruikt op een manier die er niet voor bedoeld is en wanneer hij wordt blootgesteld aan belastingen die groter zijn dan waarvoor hij is ontworpen, zullen de onderdelen veel sneller slijten. Dit zal resulteren in extra kosten. Bovendien ga je de constructie op de een of andere manier veranderen. Een aantal bedrijven die zowel elektrische fiets motoren als fietsen produceren geven een waarschuwing af dat de garantie op een elektrische fiets vervalt als ontdekt wordt dat de fiets op enigerlei wijze gemodificeerd is. Daarnaast maken motorfietsfabrikanten gebruik van software-updates en diverse andere technologische ingrepen in een poging het opvoeren van elektrische fietsen te ontmoedigen.
De mogelijkheid van juridische gevolgen
Je zou strafrechtelijk vervolgd kunnen worden voor het veroorzaken van gevaarlijke verkeerssituaties met mogelijk ernstige gevolgen als je op een gemodificeerde elektrische fiets reed. Deze situaties zouden door jou veroorzaakt kunnen zijn. Denk ook aan het verhoogde risico om tijdens het fietsen een ongeluk te krijgen.
Garantie
Meestal kunnen de fabrikanten zien of een e-bike is aangepast of zelfs of hij in het verleden is aangepast. Je geeft de fabrikant een reden om de garantie op je e-bike niet te honoreren als je zo handelt. Dit zou als reden gegeven kunnen worden als de e=bike na de opvoering nog steeds niet of minder goed werkt.
Heb jij je fiets al opgevoerd?
Ben je geïnteresseerd in het modificeren van je elektrische fiets, ondanks het feit dat dit wordt afgeraden? Dan doe je dit geheel op eigen risico. Heb jij jouw fiets al opgevoerd? Ook dan is het handig om goed op de hoogte zijn van de veranderingen die je hebt aangebracht en de andere regels die voor jou gelden.
Hoeveel kost het om een elektrische fiets op te voeren?
Het veranderen van de manier waarop een begrenzer is ingesteld is in sommige omstandigheden mogelijk. Het vervangen van je zogenaamde speed chip kost wel wat geld. Een speciale chip kost bijvoorbeeld ongeveer 150 euro. Daar blijft het bij als je hem zelf installeert. Als je het door de fietsenmaker laat doen, ervan uitgaande dat ze bereid zijn het voor je te doen, wat niet gegarandeerd is, komen daar ook nog de arbeidskosten bij.
Externe bronnen:
Kies de beste voor jezelf met een leuke gratis proefrit ►
Rob zegt
Mooi artkel Peter.
Ik wil mijn Corrina E-Blau bike laten tunen. Sportdribe middenmotor. Alleen…dat schijnt een precisieklus te zijn bij Sportdrive.
Ik woon in Purmerend. Hoe/waar vind ik iemand die dit kan doen voor me. Jij ideeën?