Het merk Yahama heeft, samen met het merk Sparta, de grootste ervaring in de industrie van elektrische fietsen. Deze ervaring plaatst hen dan ook in de koppositie. In feite waren beide merken verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de allereerste elektrische fiets in de jaren negentig. De elektrische fiets was destijds uitgerust met een Yamaha middenmotor. Op een elektrische fiets is de motor in de middenpositie een van de motoren die het meest gebruikt wordt. Het is de verwachting dat dit aankomende jaren nog meer zal worden. Er is een aanzienlijk aantal leveranciers voor middenmotoren, als gevolg van de vele marktvragen die de populariteit van deze motoren met zich meebrengt. Tegenwoordig heeft Yamaha niet alleen maar middenmotoren verkrijgbaar, maar ook eigen e-bikes. Dit zijn 3 verschillende e-bikes met ieder eigen functionaliteiten.
Een lange geschiedenis
De combinatie van Yamaha en elektrische fietsen is geen recente ontwikkeling. De introductie van de Yamaha PAS in 1993 markeerde het begin van deze eerste fasen. Het was geen enorm succes, vooral niet in Europa. In de Verenigde Staten slaagde Yamaha er echter wel in hun tijd vooruit te zijn. Yamaha is altijd actief geweest als innovatieve producent van elektrische motoren voor andere fietsbedrijven als Hibike, Giant en Raymon. Daarnaast heeft Yamaha vanaf het begin altijd elektrische fietsen geproduceerd voor de Japanse binnenlandse markt.
3 verschillende versies
Yamaha heeft drie verschillende versies e-bikes. Zo heb je bijvoorbeeld de Crosscore voor de fietser die in de stad rijdt, de Wabash voor rijders die de voorkeur geven aan gravel en de Moro voor de serieuze off-road liefhebbers. Elke versie is verkrijgbaar in de maten small, medium en large. Verder zal in de nabije toekomst een grote verscheidenheid aan uitbreidingen en accessoires, waaronder bagagedragers en spatborden, beschikbaar komen voor de Crosscore en de Wabash. Hieronder lichten wij de verschillende e-bikes voor je toe.
De Yamaha Crosscore
De PW-ST aandrijving die standaard op de Crosscore zit genereert een maximum 70 Nm koppel met de kettingoverbrenging en wordt gevoed door een accu met een capaciteit van 500 Wh. De Shimano (bekend van het beste systeem de Shinamo Steps) Alivio groep wordt nu gebruikt en het is een uitstekende koop wat betreft de prijs-kwaliteitverhouding. Over het geheel genomen is de uitrusting van de Crosscore heel behoorlijk en de fiets valt vooral op door zijn sterke frame, rijcomfort en wendbaarheid. Deze e-bike heeft ook een iets meer sportieve zithouding. De elektrische ondersteuning kan worden ingesteld op een van de vijf verschillende standen en hij heeft een zeer progressieve mate van instelbaarheid. Op de fiets vind je een eenvoudig af te lezen display met een heldere interface. Dit display toont je vijf verschillende standen, waarvan één een automatische ondersteuningsoptie is. De elektronica weet hoeveel ondersteuning je nodig hebt dankzij twee koppel sensoren die in de fiets zijn verwerkt. Een van deze sensoren bevindt zich op het achterwiel en controleert de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent, de andere sensor controleert de hellingshoek.
De Yamaha Moro
De Moro e-bike is een e-bike die ze vooraf op jouw gewicht afstellen. Als ze dat eenmaal gedaan hebben, weet je dat je met een speciale e-bike te maken hebt. De Moro kan moeiteloos afdalen op rotsachtig en zanderig terrein. De PW-X3 is de hier gebruikte aandrijving. Deze aandrijving heeft een maximum koppel van 85 Nm en haalt zijn vermogen uit een accu met een capaciteit van 500 Wh. De voorvering van de Moro is een Rockshox Lyric van 160 mm, terwijl de achtervering een Rockshox Super Deluxe Select is. De Moro is een e-bike die op alle gebieden perfect is uitgerust. Het display kan bijvoorbeeld verbinding maken met andere apparaten, zoals je smartphone, via Bluetooth of ANT+ technologie. Interessant is het innovatieve Dual Twintube Frame, dat de Moro onderscheidt. Dit maakt de fiets aanzienlijk wendbaarder. De Moro heeft de Shimano XT 12 als standaard versnelling. Op het gebied van display en ook wat betreft de automatische ondersteuning die hij biedt, is de situatie precies hetzelfde als wat we eerder bespraken voor de Crosscore. Het rempakket verschilt wel, er is namelijk gekozen voor Magura MT5 remmen. De Magura MT5 remmen zijn zeer krachtig en toch zeer progressief, wat belangrijk is voor moeilijke afdalingen waar de snelheid varieert.
De Yamaha Wabash
Het derde model is de Wabash. Een kettingaandrijving en een PW-ST met een maximum koppel van 70 Nm worden opnieuw voor deze e-bike gebruikt. De accu heeft een capaciteit van 500 Wh en het display volgt hetzelfde ontwerp en heeft dezelfde functies als op de vorige modellen, zoals bijvoorbeeld automatische ondersteuning. Het frame is hetzelfde als de Crosscore, maar hij heeft een vaste vork in plaats van de verende vork die je op de Crosscore ziet, een gravel stuur en een gravel zadel. Voor het schakelen wordt Shimano GRX gebruikt en je kunt rekenen op krachtige remmen. Het geveerde zadel presteert erg goed en de Wabash kan worden aangepast met een grote verscheidenheid aan toevoegingen om de ideale alleskunner op het gebied van e-bikes te worden. Je kunt altijd vertrouwen op een stijf frame, dat het zo belangrijke gevoel van koersvastheid geeft en tegelijkertijd wendbaarheid toont.
Het kopen van een Yamaha e-bike
De e-bikes van Yamaha zijn op verschillende plaatsen verkrijgbaar en kunnen online besteld worden. Je kunt de bestelling van de e-bikes eenvoudig zelf plaatsen en vervolgens de e-bike naar je huis of naar de dealer laten sturen. Je kunt de bestelling ook samen met je dealer plaatsen. In dit geval wordt de e-bike bij de dealer gecontroleerd nadat hij aan hen is overhandigd. After-sales service is iets wat Yamaha-dealers natuurlijk ook aan hun klanten leren. Vanaf maart 2025 zullen elektrische fietsen in showrooms te koop zijn en ook bij de dealer kunnen worden uitgeprobeerd.
Aandachtspunten kopen Yamaha e-bike
Wanneer je een Yamaha e-bike gaat kopen, zijn er enkele aandachtspunten om op te letten. Een paar van deze aandachtspunten behandelen we hieronder.
Het vermogen van de motor
De hoeveelheid kracht die een motor kan produceren wordt gemeten in newtonmeters (Nm). Hoe hoger het aantal Nm, hoe meer kracht de motor kan uitoefenen. Bij een sportief gebruik van de e-bike heb je vaak wat meer ondersteuning nodig dan bij gebruik in de stad. Er is geen garantie dat alle elektrische fietsen met dezelfde motor dezelfde prestaties leveren. Dat hangt af van de verschillende onderdelen van de fiets, de rijeigenschappen, het frame en ook de afstelling van de motor.
De batterij en display
De batterij en het display van een elektrische fiets zijn samen met de motor verpakt. De afstand die op één lading kan worden afgelegd wordt bepaald door een aantal factoren, waaronder de capaciteit en de kwaliteit van de accu. Je kunt je ritgegevens raadplegen en het juiste ondersteuningsniveau voor de e-bike instellen met behulp van het display waarmee hij is uitgerust. Andere elektrische fietsen hebben displays die beknopter en eenvoudiger zijn, terwijl andere displays complexer zijn en vol zitten met functies.
In de meeste gevallen zal een Yamaha e-bike motor vergezeld gaan van een 500 Wh batterij, die vakkundig in het totale ontwerp van de fiets is verwerkt. LCD displays zie je bij Yamaha motorfietsen in het midden van het stuur, terwijl LED displays aan de zijkant bij het stuur te vinden zijn. Het LED display heeft misschien minder mogelijkheden, maar het is meer esthetisch als het op het stuur is gemonteerd.
De specificaties en kenmerken van een Yamaha middenmotor e-bike
Als je niet voor één van de drie modellen Yamaha e-bikes kiest, kun je nog steeds genieten van het vakmanschap van Yamaha, net als bij een Puch. Je kunt namelijk ook voor een e-bike met een Yamaha middenmotor kiezen. Maar waar moet je dan precies op letten? In dit geval is de locatie van de middenmotor erg belangrijk. Een middenmotor wordt geïnstalleerd in het midden van de fiets, dicht bij de plek waar normaal gesproken de trapas zit. Daardoor wordt het gewicht gelijkmatig verdeeld en is het fietsen vrij stabiel. Je trapkracht, je snelheid en je trapfrequentie worden allemaal nauwkeurig gemeten door de middenmotor, die voorzien is van verschillende sensoren. De motor maakt de nodige aanpassingen aan de ondersteuning, om je extra ondersteuning te bieden wanneer dat nodig is. Dit kan bijvoorbeeld als je je vermoeid begint te voelen of terwijl je een zware heuvel op je fiets beklimt.
E-bike met Yamaha middenmotor
De bekende middenmotor van Yamaha is uitzonderlijk krachtig en zeer geschikt om over langere afstanden verschillende terreinen te doorkruisen. Je haalt in relatief korte tijd hoge snelheden. Omdat de motor een meer natuurlijke rijervaring simuleert, ben je je er nauwelijks van bewust dat je op een elektrische fiets trapt. Elke rit op de fiets is een genot vanwege de grotere koppel. Een Yamaha middenmotor heeft een strak uiterlijk en is eenvoudig te bedienen. Tijdens het fietsen hoef je alleen maar een van de verschillende hulp standen te kiezen. Daarnaast heeft de motor vaak een functie die Walk Assist heet en waarmee je gemakkelijk kunt lopen terwijl je de e-bike nog vasthoudt. Erg handig wanneer je de fiets weg gaat zetten of gaat parkeren of wanneer je ergens komt waar je even niet mag fietsen.
Bekijk in de shop
Bij het online kopen van een Ebike is betrouwbaarheid, snelheid en uiteraard een goede prijs belangrijk.Vergelijk de prijzen van onze favoriete shops die snel en vaak gratis leveren en ze meestal ook echt op voorraad hebben:
Externe bronnen:
Kies de beste voor jezelf met een leuke gratis proefrit ►